duminică, 20 septembrie 2009

Consfatuirile cadrelor didactice din invatamantul primar

,,Cuvintele sunt cele mai puternice droguri folosite de omenire. ‘’- Rudyard Kipling

CONSFATUIRILE CADRELOR DIDACTICE DIN INVATAMANTUL PRIMAR PENTRU ANUL SCOLAR 2009/ 2010
INSPECTOR SCOLAR PROFESOR VERONICA TRANDAFIR
Anul scolar 2009/ 2010 va debuta cu un cod al educatiei- un pachet legislativ nou, care speram ca ne va aduce satisfactii, dar va promova, in aceeasi masura, si un invatamant modern, de calitate, eficient, european.
Planurile cadru pentru clasele I- IV, ca si programele scolare, vor ramane aceleasi, bazate pe realizarea obiectivelor cadru si de referinta, pentru fiecare disciplina scolara, corelate corect si eficient cu continuturile manualelor alternative avizate de MECI, realizarea standardelor curriculare de performanta, cu asigurarea progresului in achizitiile elevilor, toate fiind proiectate si realizate din perspectiva calitatii in educatie.
Este bine sa se acorde o atentie sporita urmatoarelor prioritati :

A. Aspecte organizatorice
- Redactarea planificărilor specifice (personalizate!); dar si la timp, mai precis pana la 1 octombrie 2009.
- Avizarea optionalelor de catre responsabil de comisie metodica, responsabil de cerc/ metodist, inspector scolar de specialitate, pana la 15 octombrie 2009.
- Constituirea clasei I: selectarea cu maxima responsabilitate si deplina obiectivitate a criteriilor de organizare; sa se tina seama de optiunile parintilor, care trebuie considerati reali parteneri ai cadrelor didactice in educatia copiilor;
- Acordarea unei atenţii speciale perioada de acomodare a copiilor (modalităţi de cunoaştere a copiilor in clasa I, a noilor copii etc.)
- Atenţie la articularea disciplinelor şcolare în orar (pentru a respecta curba de efort);
- Ora de curs- 45 min, cu o pauză de 15 min. ( o pauză de 20 min după a doua oră de curs); în şcolile cu clase aparţinând şi altor niveluri de învăţământ - ora de curs 50 min (ultimele 5 min destinate activităţilor de tip recreativ);
- Atentie!
- Calificativele se comunică elevilor, se trec în catalog şi în carnet;
- Elevii aflaţi în situaţie de corigenţă vor avea cel puţin un calificativ în plus faţă de nr prevăzut ca fiind obligatoriu (ultimul calificativ se acordă, de regulă, în ultimele două săptămâni ale semestrului)
- Situaţia şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se comunică în scris părinţilor în cel mult 10 zile.

- Elevii nu pot rămâne repetenţi la sfârşitul clasei I.
- Sunt declaraţi amânaţi elevii care au urmat studiile, pentru o perioadă determinată de timp, în alte ţări.
- Se interzice organizarea unor unor examinări în vederea înscrierii în clasa I, respectiv a IV-a (Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, art. 72)
B. Activitatile metodice desfasurate in cadrul comisiilor metodice, al cercurilor pedagogice, dar si preocuparile metodice individuale sa se directioneze in felul urmator:

1. CALITATE IN PREDAREA CITIT/ SCRISULUI:
Context:
a.) Studiul PIRLS pe 2007 – Progress in International Reading Literacy Study - elevii romani au un scor mediu national de 489 de puncte din 1.000 posibile (o scadere cu 22 puncte faţă de 2001). Doar 4% au reusit sa atinga nivelul Avansat - peste 624 de puncte – fata de 2001,cand acesta era atins de 9% dintre elevi.

b.) PISA din 2001, privind competentele de citit - scris - rezultate îngrijoratoare privind nivelul de alfabetizare. Pe o scala de la 1 la 5 (unde 1 este nivelul cel mai redus), peste 40% dintre elevii in varsta de 15 ani cuprinsi în esantion inregistrau un nivel de alfabetizare de nivel 1 sau mai scazut.

Intrebari:
1.) De ce aceste rezultate atat de slabe? Gasiti raspunsuri!

2.) Ce s-ar putea face pentru obtinerea unei performante mai bune?
- Organizarea de mese rotunde/ focus grupuri care sa defineasca paleta problematicii formarii competentelor cheie de citit scris, atat pentru elevii apartinand majoritatii, cat si pentru cei care invata in limba minoritatilor nationale ;
- Elaborarea unui studiu complex privind: factorii care influenteaza succesul/ insuccesul scolar in invatamantul primar; impactul curriculumului, al manualelor scolare, al instrumentelor evaluative; nevoile de formare ale cadrelor didactice ;
- Elaborarea unei metodologii de stimulare a lecturii in invatamantul primar;
- Organizarea de mese rotunde pe problematica adecvarii suporturilor de lectura (manuale, carti, suporturi electronice de lectura etc.) la nevoile reale de dezvoltare a competentelor de citit scris;
- Proiectarea si realizarea de resurse educationale (carti pe nivel, carti de grup, banda desenata, reviste, resurse software, alfabetare, puzzle etc.), atat in limba majoritatii/ minoritatilor;
- Formarea cadrelor didactice, a directorilor, inspectorilor, decidentilor in aplicarea politicilor publice;
- Elaborarea unui site care sa sustina inovatia didactica si sa propuna resurse educationale pentru dezvoltarea competentelor de citit scris;
- Elaborarea si distribuirea de ghiduri destinate cadrelor didactice pentru utilizarea resurselor educationale proiectate si aplicarea didacticii specifice dezvoltarii competentelor de citit scris in invatamantul primar;
- Elaborarea si distribuirea unui ghid de proiectare a unor activitati de promovare a lecturii in viata cotidiana, cu implicarea partenerilor sociali;
- Elaborarea si distribuirea unui ghid destinat cadrelor didactice/ autorilor de manuale/ evaluatorilor de manuale privind caracteristicile necesare ale unui manual de calitate (ponderea diferitelor tipuri de texte, a exercitiilor propuse, caracteristicile imaginilor, promovarea egalitatii de gen si a altor noi educatii, respectarea caracteristicilor contextului cultural etc.);
- Elaborarea si distribuirea unui ghid pentru didactica limbii materne/ romane pentru minoritati;
- Promovarea pachetului de politici la nivel national.
2. CALITATE IN PREDAREA STIINTELOR :
CONTEXT : scaderea alarmanta a interesului tinerilor pentru studiul fizicii, chimiei , matematicii
Eurobarometrul 2005 indică faptul că doar 15% dintre cetățenii UE sunt mulțumiți de calitatea orelor de știință din școli.
Intr-un studiu din 2001, eșantionul de populație intervievat în legătură cu principalele cauze ale scăderii interesului față de studiul științelor consideră că orele de știinţă nu sunt suficient de atractive (59,5%).
Un studiu al OECD, intitulat Evoluția interesului elevilor pentru studiul științelor și tehnologiilor subliniază rolul primordial pe care îl are stabilirea unei legături pozitive cu științele de la vârsta preșcolarității .
Cauze:
- nesiguranța unora dintre cadrele didactice privind aspectele științifice;
- tendința de a recurge la metode tradiționale, respingând demersurile investigative care necesită o cunoaștere integrată a științelor;
- accentul pus pe aspecte teoretice, timpul alocat experimentelor - purtătoare de semnificație pentru copii - insuficient.
Datorita acestor aspecte, in anul scolar 2009/ 2010, Inspecţia şcolară va avea ca ţinte, pentru a sprijini o abordare coerentă, raspunsuri la urmatoarele intrebari:
- Există preocuparea abordării coerente a disciplinei ştiinţe la nivelul comisiei metodice?
- Există preocuparea corelării ştiinţelor cu alte discipline de studiu?
- Cum este reprezentată disciplina ştiinţe la nivelul orarului?
- Există la nivelul şcolii dovezi privind preocuparea participării la activităţi de formare în domeniul ştiinţelor ?
- Scoala este interesată de a promova activităţi extraşcolare care să fie ancorate în problematica ştiinţelor ?
- Cadrele didactice sunt preocupate pentru a asigura coerenţa abordării ştiinţelor la nivelul ciclurilor curriculare ?
- Se folosesc strategii de evaluare variate?
- Sunt bine reprezentate aspectele practice în studiul ştiinţelor ?
- Experimentele selectate sunt relevante pentru elevi ? Sunt organizate eficient ?
- Există preocuparea pentru a sprijini elevii cu nevoi speciale ?
- Sunt încurajaţi elevii să urmărească/ experimenteze diferite aspecte legate de conţinuturile abordate în programul şcolar şi în afara programului obişnuit ?
Etapele demersului didactic ar putea fi structurate astfel:
crearea unei situaţii concrete, care să incite curiozitatea elevilor;
încurajarea elevilor să îşi pună întrebări, în legătură cu situaţia respectivă;
stimularea elevilor să găsească răspunsuri (elaborarea de predicţii);
observare, manipulare şi experimentare;
verificarea validităţii predicţiilor; formularea de noi răspunsuri;
etapa structurării concluziilor; comunicare orală sau scrisă.
C. Concluzii :

Avand in vedere aceste probleme educationale, activitatile metodico- stiintifice si de formare/ perfectionare desfasurate in cadrul cercurilor pedagogice vor fi orientate in functie de urmatoarele tinte strategice:

A.) pentru perioada 02.11- 08.11.2009:
1. Organizarea de mese rotunde/ focus grupuri care sa defineasca paleta problematicii formarii competentelor cheie de citit- scris, atat pentru elevii apartinand majoritatii, cat si pentru cei care invata in limba minoritatilor nationale ;
2. Proiectarea si realizarea de resurse educationale (truse pentru experimente, banda desenata, reviste, resurse software, puzzle- uri, etc.), care sa dovedeasca preocuparea cadrelor didactice din invatamantul primar pentru a asigura coerenţa abordării ştiinţelor la nivelul ciclurilor curriculare.

B.) pentru ultima saptamana din luna martie 2010:

1. Organizarea de mese rotunde pe problematica adecvarii suporturilor de lectura (manuale, carti, suporturi electronice de lectura etc.) la nevoile reale de dezvoltare a competentelor de citit- scris. Exemple de bune practici: lectii demonstrative, activitati educative scolare si extrascolare, parteneriate scolare cu biblioteci, proiecte scolare de parteneriat si educationale.

2. Elaborarea unui studiu complex privind: factorii care influenteaza succesul/ insuccesul scolar in invatamantul primar; impactul curriculumului, al manualelor scolare, al instrumentelor evaluative; nevoile de formare ale cadrelor didactice.
De retinut:
1.) Activitatile in cercurile pedagogice se vor desfasura ca si in perioada trecuta, pe clase, astfel: luni,cls.I; marti, cls.a IIa; miercuri, cls. a IIIa; joi, cls.a IVa; vineri, invatamant simultan; alternativa educationala, Step by Step, va avea si un plan operational de activitati specific. In ultima saptamana a lunii martie 2010, activitatile in cercurile pedagogice se vor desfasura incepand cu ora 14.00.
2.) Responsabilii de comisii metodice din scoli vor fi instruiti in perioada imediat urmatoare, mai precis, intre 15- 25 octombrie. Vor fi anuntati prin note telefonice sau adrese de mail. Ar fi util de precizat, in tabele de prezenta de la cercurile pedagogice, adresele de e-mail ale participantilor la Consfatuirile judetene.
3.) Planurile operationale pe care le intocmiti, in functie de responsabilitatea pe care o indepliniti la nivelul judetului/ scolii, (responsabil de cerc pedagogic, de comisie metodica, de comisie de asigurare a calitatii,etc.), trebuie sa fie corelate cu obiectivele si tintele strategice incluse in Planurile de dezvoltare si cele operationale/ manageriale intocmite de conducerile scolii.
4.) Dosarele pentru concursul de ocupare a functiei de metodist/ reprezentant al Consiliului Consultativ al ISJ se vor depune in perioada 15.09.- 01.10.2009 la ISJ, Buzau si vor contine urmatoarele documente: a.) scrisoare de intentie; b.) acordul conducerii scolii privind inscrierea la concurs; c.) CV- ul dupa model european.
Succes in noul an scolar, multa sanatate si putere de munca!
Inspector Scolar pentru Invatamantul Primar,
Prof. Veronica Trandafir
09.09.2009

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire