duminică, 8 noiembrie 2009

Management institutional

INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI BUZĂU
Str.Al.Marghiloman nr.30; Tel. 0238/721655, 716453; Fax 0238/414655
e-mail isjbz@hasdeu.bz.edu.ro

Raport de analiza- starea invatamantului pentru anul scolar 2008-2009

Disciplina: Invatamant primar
Inspector scolar: profesor Veronica Trandafir

A. Analiza pe domenii de activitate:

a. Inspectia scolara

In anul scolar 2008/ 2009, la nivelul invatamantului primar buzoian, s- au realizat toate tipurile de inspectii scolare propuse in planul de dezvoltare si in planurile operationale ale Inspectoratului Scolar Judetean, iar constatarile, care includ atat puncte tari, cat si aspecte mai putin reusite, pot fi structurate pe dimensiunile de mai jos:

1. Calitatea activitatii didactice, analizata dihotomic, din punctul de vedere al:
a.) proiectarii activitatii de specialitate si
b.) procesului de predare– invatare – evaluare.


In acest sens, pentru a emite concluziile cele mai potrivite, reale si corecte, sa urmarim datele trecute in tabelul de mai jos:

1. Scopul: Evaluarea calitatii, eficientei si eficacitatii triadei educationale predare-invatare-evaluare la nivelul ciclului primar
1.1. Sursele de informare consultate:
a.) Documente :
strategii si planuri; planificari calendaristice si proiectarea unitatilor de invatare la fiecare disciplina de invatamant din planul de invatamant al ciclului primar; proiecte de lectie; caiete de notite ale elevilor; caiete de teme ale elevilor; evaluari; teste; cataloage; dovezi ale progresului facut de elevi (caiete ale invatatorului; fise de observatii, etc.); lucrari ale elevilor expuse in clasa si / sau in unitatea scolara; portofolii, alte materiale;
b.) Discutii cu directorii, responsabilul comisiei metodice,
invatatorii/ profesorii; elevii si parintii;
c.) Observarea lectiei;
d.) Chestionare, teste de aptitudini/ de optiuni/ psihologice;
e.) Fise de autoevaluare pentru invatatori/ elevi, etc.
1.2. Criteriile de evaluare:
Raspund la urmatoarele intrebari:
1.Este corespunzator planul de lectie elaborat de invatator/ institutor?
2. Stapaneste invatatorul/ institutorul disciplina pe care o preda ?
3. Foloseste invatatorul/ institutorul strategii didactice corespunzatoare/ moderne/ activ- participative/ motivationale?
4. Foloseste invatatorul/ institutorul resursele in mod corespunzator ?
5. Este managementul clasei corespunzator/ eficient ?
6. Ii evalueaza invatatorul/ institutorul pe elevi astfel incat sa stimuleze invatarea eficienta ?
7. Ce fel de teme pentru acasa propune invatatorul/ institutorul ?
8. Are invatatorul/ institutorul vreun mijloc de evaluare a reusitei lectiei ?, etc.
1.3. Puncte tari:
Cadrele didactice din invatamantul primar buzoian:
1. dispun de documente de planificare la zi si de calitate buna, care sunt in concordanta cu Curriculum-ul National si Local, furnizand, in mare parte, activitati diferentiate care tin cont de nivelul diferit la care se afla elevii;
2. aleg strategii de predare-invatare-evaluare in conformitate cu continuturile si resursele disponibile;
3. organizeaza orele, atmosfera din clasa si relatiile interpersonale in conditii bune,stimulative pentru elevi;
4. dirijeaza elevii in mod eficient;
5. noteaza munca elevilor in mod regulat, cu comentarii detaliate, in mare parte, care sa-i ajute pe elevi in imbunatatirea activitatii;
6. inregistreaza rezultatele si le utilizeaza eficient in elaborarea activitatii viitoare;
7. concep teme bune, stimulative , care inlesnesc procesul de invatare.
1.4. Puncte slabe:
1. folosirea rara a autoevaluarii si a coevaluarii realizate de catre elevi ca mijloc pentru imbunatatirea invatarii;
2. insuficienta atentie acordata elevilor cu ritm mai lent in invatare si/ sau dificultati in invatare;
3. insuficienta stimulare a elevilor capabili de performanta .

Concluzii:


Cadrele didactice din invatamantului primar buzoian inspectate in anul scolar 2008/ 2009, majoritatea calificate si cu statut de titular in invatamant intr- un procent destul de mare, au planificari calendaristice riguros si corect intocmite, functionale, personale si personalizate, care indeplinesc cerintele actuale ale macro- si microproiectarii didactice, fapt ce se regaseste si in proiectarea unitatilor de invatare, dar si in proiectarea lectiilor. Se constata corelatie intre elementele actului didactic, mai precis, intre obiective, continuturi, resurse materiale si resurse umane, deci si / nivelul intelectual al elevilor. Se respecta in mare parte planul de lectie propus si se iau masuri pentru a se asigura ca elevii lucreaza ceea ce s-a planificat. Strategiile folosite sunt, in mare masura, in concordanta cu continuturile si resursele disponibile; sunt stimulative si motivationale, de multe ori chiar creative, implicandu-i pe elevi in propria lor formare .
Pregatirea profesionala, rezultata din cultura de specialitate si aptitudinile profesionale, de care dau dovada cadrele didactice, demonstreaza calificarea rezultata din studii de specialitate, experienta, dar si participarea la cursuri de formare / perfectionare.
Strategiile didactice, metodele si procedeele, tehnicile de lucru utilizate in lectii, se caracterizeaza prin eficienta, asigurand calitate si progres in achizitiile elevilor. Intrebarile au fost, in mare parte, clare, explicatiile, corecte, iar organizarea colectivului de elevi, corespunzatoare. S-au imbinat armonios strategiile traditionale cu cele moderne, activ- formative, determinand motivatie pentru studiu si interes pentru obtinerea unor rezultate bune. Elementele euristice s-au corelat cu cele practice, descoperirea cu problematizarea, munca independenta cu activitatea frontala, tehnicile de lucru colective cu jocul didactic, rezultatul fiind succesul scolar .
Utilizarea resurselor materiale este necesara pentru sporirea cunoasterii, intelegerii si formarii / perfectionarii deprinderilor elevilor; acestea nu cuprind doar carti, timpul si cadrul / locul in care se desfasoara lectia, ci si material didactic si echipamente, mijloace de invatamant; fapt dovedit de cadrele didactice inspectate. Materialul didactic a fost, de cele mai multe ori, variat, bogat, bine structurat si utilizat la momentul potrivit in cadrul secventelor instructionale, captand si orientand atentia elevilor in lectie, stimuland si motivand invatarea, asigurand accesibilitatea, transferul si retentia cunostintelor .
Organizarea orelor, atmosfera din clasa, relatiile interpersonale create au fost bune, iar elevii le-au considerat stimulative. Dascalii dovedesc, de cele mai multe ori, ca dirijeaza elevii in mod eficient, relatiile elevi- cadru didactic fiind democratice, constructive, pozitive, empatice, se imbina armonios blandetea cu exigenta, calmul si tactul pedagogic, rezultatul fiind progresul elevilor si calitatea actului educational.
Se evalueaza munca elevilor in mod regulat, cu comentarii detaliate, in mare parte, care sa-i ajute pe acestia in imbunatatirea activitatii. La clasele inspectate, se planifica activitati cu grade de dificultate diferite, in functie de nivelul de dezvoltare intelectuala a elevilor, de tipurile individuale de inteligente dominante, de competentele individuale, in vederea sprijinirii elevilor care au un ritm mai lent sau / si pentru cei care au dificultati de invatare, dar si de stimulare a celor capabili de performanta.
Se folosesc insa, prea rar, autoevaluarea si coevaluarea performantelor realizate de catre elevi ca mijloc pentru imbunatatirea activitatii. Temele pentru acasa sunt stimulative si inlesnesc procesul de invatare.
Realizarea, in mare masura, a obiectivelor propuse in lectie, atingerea de catre elevi a standardelor de performanta, dar si progresul inregistrat in lectie, de mare parte din elevii fiecarei clase, au reprezentat mijloace de evaluare a reusitei lectiei.
In scolile la care s- au efectuat inspectii scolare exista si au fost discutate cu elevii si parintii acestora Regulamente scolare care cuprind norme de conduita pentru cadre didactice si elevi, care ii incurajeaza sa se respecte unii pe altii, sa fie cooperanti si toleranti, relatiile interumane fiind caracterizate prin empatie. In proiectarea Curriculum – ului au fost evidentiate elemente care determina sprijinirea dezvoltarii personale a elevilor, valorifica aptitudinile si inteligentele dominante ale fiecarui elev, profilul individual al fiecarui elev si care reflecta optiunile parintilor si ale reprezentantilor comunitatii locale. Exista, la nivelul acestor scoli, documente cu date personale ale fiecarui elev, dosare / mape individuale pentru fiecare elev, caiete de evaluare ale invatatorului, fise individuale de caracterizare psihopedagogica, functionale, tinute la zi si care sunt folosite pentru a-i ajuta pe elevi.
Strategiile educationale proiectate si folosite in activitatile curriculare si extracurriculare sunt corespunzatoare si ii ajuta pe elevi sa-si asume responsabilitati. Elevilor li se ofera consiliere si se comunica eficient cu parintii.
2. Nivelul atingerii standardelor educationale de catre elevi

Dascalii din invatamantul primar buzoian manifesta o preocupare permanenta pentru ca elevii lor sa se situeze la un nivel superior de performanta scolara, pe care sa il si depaseasca.
Analizand rezultatele obtinute de elevii din ciclul primar la sfarsitul anului scolar 2008/ 2009, la Limba si Literatura Romana si Matematica, pe un esantion de scoli reprezentative din judetul Buzau, aflate atat in mediul urban, cat si in mediul rural, am constatat ca procentele calificativelor s-ar putea reprezenta astfel:
a. Clasa I:
1. Limba si Literatura Romana /Calificative - procente:
Fb= 29,25%
B= 33,80%
S= 18,83%
I= 18,12%.
2. Matematica/ Calificative- procente:
Fb= 33,80%
B= 29,25%
S= 18,12 %
I= 18,83%.
b. Clasa a II a:
1.
Fb= 31,45%
B= 33,25%
S= 20,15%
I= 15,15%.
2.
Fb= 33,25%
B= 31,45%
S= 20,15%
I= 15,15%

c. Clasa a III a:
1.
Fb= 27,60%
B= 33,12%
S= 20,42%
I= 18,86%.
2.
Fb= 33,12%
B= 27,60%
S= 20,42%
I= 18,86%.

d. Clasa a IV a:
1.
Fb= 36,13%
B= 29,66%
S= 26,13%
I= 8,08%.

2.
Fb= 26,13%
B= 36,13%
S= 29,66%
I= 8,08%.
1. Scopul: Evaluarea a ceea ce stiu, ce inteleg si ce pot face elevii, deci a nivelului atingerii standardelor nationale in invatamant.
2. Sursele de informare consultate:
· Rezultatele la testele de evaluare;
· Discutii cu elevii;
· Caietele de teme si de notite ale elevilor;
· Interviuri formale si informale cu elevii;
· Discutii cu invatatorii/ profesorii;
· Lucrari ale elevilor;
· Rezultate la concursuri si activitati extracurriculare;
· Date colectate prin observarea lectiilor;
· Chestionare variate.
3. Puncte tari:
1. procentele calificativelor de ,,F.Bine” si „Bine” depasesc nivelul de 50% ;
2. procentul calificativului de ,,Insuficient” se situeaza la un nivel foarte scazut;
3. elevii din ciclul primar au participat intr- un numar destul de mare la toate concursurile scolare specifice acestui ciclu de invatamant;
4. rezultatele scolarilor mici la concursurile scolare au fost in cea mai mare parte bune si foarte bune;
5. implicarea copiilor ciclului primar in activitatile educative scolare si extrascolare, dar si in activitatile proiectelor de parteneriat, a adus rezultate pozitive.
4. Puncte slabe:
1. neadaptarea unui numar prea mare de elevi din ciclul primar la cerintele unor evaluari externe spatiului de
invatamant romanesc;
2. implicarea unui numar scazut de elevi de clasele a III a si a IVa la Olimpiada de Educatie Civica;
3. o slaba preocupare pentru recompensarea unui numar mai mare de copii cu rezultate scolare si extrascolare deosebite;4. prea multe concursuri scolare derulate in aceeasi perioada de timp.

Concluzii:

Elevii din invatamantul primar citesc si scriu bine in limba romana, avand deprinderi bune care le inlesnesc studiul celorlalte discipline scolare; au aptitudini bine definite de ascultare si capacitati speciale de a pune intrebari si de a gasi raspunsul cel mai potrivit la intrebari, capacitati de exprimare a unor idei si de a extrage partile importante din ceea ce au de invatat, dovedesc deprinderi, talente si abilitati folosite eficient in cursul procesului de invatare; folosesc bine ceea ce invata in cadrul Curriculum-ului National pentru clasele I-IV si au capacitatea de a rezolva probleme specifice si interdisciplinare/ transdisciplinare, atingand nivele bune de performanta. Achizitiile lor sunt, in mare parte, solide, operationale / functionale, de baza, utile, cu aplicabilitate practica, fundamentul viitoarelor achizitii, asigurand progresul. Elevii ordoneaza, prelucreaza informatii, descopera, rezolva exercitii si probleme, operand cu algoritmii de calcul matematic si cu terminologia matematica, gasesc solutii pentru unele situatii problematice de natura diferita, participand activ la propria lor formare. Rezultatele de la testele de evaluare sunt bune. Procentele de promovabilitate la ciclul primar, in multe din scolile din judetul Buzau, ca de- altfel in toata tara, se situeaza la nivel de 100%.

b. Concursuri si olimpiade scolare

Participarea elevilor la concursurile judetene, interjudetene si nationale de la clasele I-IV s- a finalizat cu obtinerea unor rezultate bune si foarte bune, cu numeroase premii si distinctii. In multe scoli din judet se evidentiaza o preocupare permanenta a dascalilor pentru elevii capabili de performanta.

c. Incadrarea cu personal didactic

Invatamantul primar buzoian beneficiaza de cadre didactice calificate in majoritatea scolilor. Multi invatatori si- au continuat studiile, au avut rezultate bune la inspectiile si concursurile pentru obtinerea gradelor didactice in invatamant. Cei calificati, care nu au reusit sa obtina statutul de ,,titular in invatamant”, au participat la concursul de titularizare. Notele sub media cinci au inceput sa fie din ce in ce mai putine.Totusi, multimea de note cuprinse intre media cinci si media sapte nu ne onoreaza deloc!

d. Perfectionare/ dezvoltare personala

In perioadele de desfasurare ale cercurilor pedagogice din invatamantul primar, mai precis, la inceputul lunii noiembrie 2008 si in luna martie 2009, numeroase cadre didactice din ciclul primar au sustinut materiale metodico-stiintifice si practic aplicative de calitate, utile, cu aplicativitate practica, originale. Exista insa si dascali care nu s- au implicat deloc in activitatile de cerc, manifesta indiferenta si, mai grav, absenteaza. Trebuie gasite solutii ca astfel de situatii sa nu se mai repete!
Exista cadre didactice din invatamantul primar care organizeaza cu simt de raspundere simpozioane si sesiuni nationale de comunicari, cu multi participanti din tara si/ sau din strainatate. Un astfel de exemplu de buna practica poate fi constituit de Sesiunea nationala de comunicari stiintifice, cu participare internationala, ,,Cultura, traditiile si obiceiurile sunt expresie a identitatii nationale”, realizata la 01.11.2008, in colaborare cu ISJ, Buzau si Departamentul de Invatamant din Republica Moldova, Raionul Soroca, avandu- le ca organizatori pe doamnele profesoare Trandafir Veronica si Zaharioiu Daniela, titulare la Scoala cu Cls. I- VIII ,,George Emil Palade”, Buzau, la care au participat peste 450 de cadre didactice si in jur de 500 de elevi din toate judetele din tara.
Trebuie evidentiate, de asemenea, multele participari ale dascalilor din invatamantul primar buzoian la simpozioane si sesiuni de comunicari internationale, nationale, regionale, locale, cu lucrari metodico- stiintifice si practic- aplicative valoroase. Nu trebuie uitate numeroasele auxiliare didactice, ghiduri, carti si articole de specialitate ale caror autori sunt dascalii buzoieni din invatamantul primar.
Participarile active la cursuri de formare- perfectionare, privind didactica disciplinelor, predarea in sistem AEL, management scolar, etc., desfasurate cu sprijinul institutiilor de invatamant superior sau prin CCD, au venit sa satisfaca nevoia de formare exprimata de cadrele didactice din invatamantul primar buzoian, nevoia de autodepasire si de permanenta innoire.

e. Proiecte derulate in cadrul disciplinei, parteneriate

La nivelul multor scoli s-au derulat si se deruleaza numeroase proiecte de parteneriat educational atat la nivel national, cat si interjudetean, judetean si local, activitatile propuse sunt variate, antrenante, de calitate.


B.Directii de actiune pentru imbunatatirea activitatii desfasurate:

1. crearea unui climat stimulativ pentru cunoasterea, incurajarea si motivarea elevilor in vederea preocuparii acestora pentru lectura, studiu individual, interes epistemic, dezvoltarea orizontului cultural;
2. antrenarea tuturor cadrelor didactice in utilizarea calculatorului in actul educational;
3. valorificarea permanenta a soft-urilor educationale si a competentelor elevilor de utilizare a calculatorului;
4. propunerea unor optionale care sa vina in completarea pregatirii elevilor pentru viata, adaptarea acestora la specificul si caracteristicile noilor educatii;
5. constientizarea parintilor si atragerea acestora in vederea optimizarii procesului instructiv– educativ;
6. asigurarea unui set de facilitati elevilor proveniti din familiile sarace (atragere de sponsori, burse speciale, ajutoare);
7. sprijinirea invatatorilor / institutorilor debutanti prin mai multe activităţi de formare organizate în cadrul comisiilor metodice, in colaborare cu ISJ si CCD;
8. perfecţionarea în continuare pe linia strategiilor moderne de predare-învăţare-evaluare prin studierea literaturii de specialitate;
9.utilizarea auxiliarelor didactice în vederea dezvoltării competenţelor şi subcompetenţelor;
10. adaptarea reala a conţinuturilor la particularităţile intelectuale ale elevilor capabili de performanţă, precum şi ale elevilor cu un ritm mai lent de învăţare;
11.participarea tuturor invatatorilor/ institutorilor la toate activităţile cercului pedagogic şi la cursurile de formare organizate prin CCD Buzău;
12. promovarea problematicii cuprinsa in termenii de incluziune sociala, eficienta manageriala si calitate in educatie;
13.asigurarea accesului şcolilor la programele de cooperare în educaţie, finanţate din fonduri europene;
14.creşterea rolului şcolii în promovarea noilor tehnologii de informare şi comunicare;
15. multiplicarea relaţiilor şcoală-comunitate, pentru asigurarea dezvoltării durabile a şcolii.

Inspector Scolar
Profesor Veronica Trandafir
20.09.2009

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire