miercuri, 16 iunie 2010

EXEMPLE DE BUNE PRACTICI

                                                           PORTOFOLIUL

                                        ISTORIE– CLASA a IV a

TEMA:  ,,DE LA ÎNCEPUTURI ŞI PÂNĂ AZI '' *

DURATA ELABORĂRII : 1 AN
TEHNICI DE LUCRU : INDIVIDUALE / DE GRUP
AUTOR: PROF. VERONICA TRANDAFIR, INSPECTOR SCOLAR AL I.Ș.J., BUZAU


A. CRITERII DE ALEGERE A PORTOFOLIULUI :

1. Interesul pentru istorie locală şi naţională;
2. Necesitatea legăturii dintre Istorie – clasa a IV a şi Istorie Antică şi Medievală – clasa a V a ;
3. Cunoaşterea anterioară a resurselor materiale ;
4. Nerăbdarea elevilor de a crea un produs de care să fie mândri ;
5. Creativitate şi originalitate în realizarea portofoliului , depăşirea rutinei din clasă.


B. CAPACITĂŢI / COMPETENŢE CE URMEAZĂ A FI EVALUATE ÎN TIMPUL REALIZĂRII PORTOFOLIULUI :

1. Metodele de lucru ; 
2. Utilizarea corespunzătoare a bibliografiei ; 
3. Utilizarea corespunzătoare a materialelor şi echipamentelor ; 
4. Corectitudinea / acurateţea tehnică ;
5. Generalizarea problemei ; 
6. Organizarea ideilor şi a materialelor într-un raport ;
7. Calitatea prezentării ; 
8. Acurateţea cifrelor / schemelor / hărţilor / desenelor ;
9. Respectarea criteriului cronologic , a adevărului istoric ; 
10. Interpretarea corectă a documentelor istorice ; 
11. Flexibilitate şi deschidere către idei noi ; 
12. Nevoia de investigare şi descoperire ; 
13. Creativitatea , ingeniozitatea şi implicarea personală a elevului.

C. CONŢINUTUL PORTOFOLIULUI: **

1. Selecţii de însemnări care exemplifică reflecţii , originalitate , culoare , pătrundere pentru fapte/ procese istorice ;
2. Produse elaborate , diferite tipuri , legate de istoria locală si naţională ;
3. Produse care arată procesul de dezvoltare : început , planificare, revizuiri ;
4. Produse care indică interesele , stilul elevului și folosirea unei varietăţi de inteligenţe ;
5. Criteriile pe baza cărora munca va fi evaluată. Toate acestea vor putea fi concretizate în:
- Selecții din temele pentru acasă ;
- Calendarul lunar de activitate ;
- Notiţele din clasă ;
- Rapoarte privind vizite la muzee , șantiere arheologice , monumente istorice sau întâlniri cu personalităţi istorice , muzeografi , arheologi , veterani, bătrâni ai satului sau vizionări de filme , diafilme , diapozitive istorice ; CD- uri ; soft- uri educaționale;
- Lucrări de cercetare pe teme istorice ;
- Situaţii de învăţare individuale sau în grup ;
- Interpretarea unor documente istorice ;
- Frize si tabele cronologice ;
- Colecţii diferite ;
- Hărţi istorice ;
- Lucrări scrise curente ;
- Teste criteriale, fișe de muncă independentă , fișe cu sarcini ;
- Răspunsuri la chestionare / interviuri ;
- Liste de întrebări referitoare la fapte / evenimente istorice / personalităţi istorice ;
- Compuneri libere cu conţinut istoric;
- Eseuri structurate / nestructurate / libere;
- Creaţii literare proprii despre istoria neamului românesc / creaţii muzicale, etc.;
- Postere , colaje , machete , desene , caricaturi , portrete , etc. ;
- Jocuri istorice diferite ;
- Albume istorice , fotomontaje ;
- Legende şi povestiri istorice ;
- Monografii locale ;
- Studii de caz , scheme, grafice , planuri de idei , observaţii ;
- Măşti , obiecte de podoabă , ţesături populare 
( creaţii proprii sau colecţionate ) ;
- Referate despre anumite epoci istorice , personalităţi istorice, fapte/ procese istorice ;
- Opinii personale pe teme istorice ;
- Proiecte istorice individuale sau de grup ;
- Înregistrări audio / video ;
- Contribuţii pe teme istorice la reviste şcolare ;
- Liste de termeni istorici şi explicaţiile acestora ;
- Bibliografia ;
- Criterii de evaluare .

*Titlul poate fi găsit de elevi.
** Este focalizat pe concepte si capacităţi esenţiale!!!!!!

D.BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ :
1. ALMAŞ DUMITRU , EROI AU FOST EROI SUNT ÎNCĂ …. , EDITURA POLITICĂ BUCUREŞTI , 1983 ;
2. ALMAŞ DUMITRU , DRUM DE LUPTA ŞI DE GLORIE, EDITURA POLITICĂ, BUCUREŞTI 1978 ;
3. IORGA, NICOLAE , DE LA HAŢEG LA GRĂDIŞTEA ŞI LA CETATEA LUI DECEBAL ;
4. VLAD , CONSTANTIN ŞI BĂLUŢOIU , VALENTIN – ISTORIE , MANUAL PENTRU CLASA a V a , EDITURA ALL EDUCATIONAL , 1997.

D. CONCLUZII :
Cea mai bună modalitate de evaluare a unui portofoliu o reprezintă aprecierea holistică , care se bazează pe impresia generală asupra performanţei elevilor sau asupra produselor realizate . Trebuie, însă , ca, încă de începutul proiectării portofoliului , dascălul să decidă asupra :
- Cât de multe ,, eşantioane“ ale activităţii elevului trebuie să conţină portofoliul;
- Cum să fie ele organizate ;
- Cine să decidă selecţia lor ;
- Care sunt cerinţele – standard urmărite .
Se consideră criterii de evaluare şi :
a) Structurarea portofoliului după un plan precizat ; 
b) Utilizarea limbajului istoric ; 
c) Dimensionarea compoziţiilor proprii ( 20-25 rânduri).

Etichete:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire