duminică, 11 aprilie 2010

CREZ PEDAGOGIC
prof. Veronica Trandafir, Inspector școlar al I.S.J., Buzău

„Nu poți să- i înveți pe alții ceea ce tu nu știi. Nu ajunge să știi bine ceva pentru a- i învăța pe alții. Trebuie să știi cui te adresezi și cum să o faci."-P. KLAPPER-

I. COMPETENȚA= ABILITATEA SAU CAPACITATEA DE A SATISFACE SCOPURILE EDUCATIVE (TERMEN DE DICȚIONAR). 

CHOMSKY introduce primul noțiunea de „competență” în lingvistică, în anul 1965, definind-o ca fiind:
„ aptitudinea de a produce și înțelege un număr finit de enunțuri, principii, actiuni, moduri sau modele practice de a se comporta, strategii preferențiale și stiluri productive în profesiunea didactică.”
Competența este capacitatea unui individ de a soluționa o problemă, de a interpreta un fenomen, de a lua o decizie sau de a efectua o acțiune. Competența cadrului didactic în acțiunea educativă este abilitatea comportării educatorului într- un anumit fel, într-o situație pedagogică. În acest sens, competența reprezintă posibilul comportamental, în timp ce performanța dezvăluie realul comportamental. Competența este condiționată de informație care acționează asupra performanței și stilului de muncă al cadrului didactic în mediul școlar respectiv.
Pentru stabilirea comportamentului dezirabil al cadrului didactic intervin mai multe variabile:
• sarcinile asumate;
• însușirile de personalitate;
• situații educaționale într- o clasă.
Comportamentul cadrului didactic poate fi redus și la o dimensiune ca normativitatea care este reprezentată prin prescripții necesare efectuării acțiunii educative. Comportamentul normativ al cadrului didactic se referă
la :
• scopul acțiunii avute în vedere;
• timpul efectuării ei;
• locul executării ei;
• modalitățile concrete de acțiune;
• o anumită stare de performanță de obținut de către elevi.
Se poate vorbi de o diversitate de conduite în legătură cu mai multe variabile de competență ale acestora:
1.) competența comunicativă (inițierea și declanșarea actului comunicativ prin combinarea diverselor aspecte ale căilor de transmitere și de decodificare a mesajelor verbale și nonverbale);
2.) competența informațională care se referă la repertoriul de cunoștințe, noutăți informaționale și consecințele acestora;
3.) competența teleologică (definită ca și capacitatea de a concepe și de a anticipa rezultatele educației sub forma unor pluralități de scopuri, care pot fi nuanțate, ca posibili pedagogi);
4.) competența instrumentală, referitoare la utilizarea ansamblului de metode și mijloace de învățământ care să determine performanțe creatoare și comportamentale ale elevilor;
5.) competența decizională (alegerea dintre două variante de acțiune în funcție de valoarea sau utilitatea pe care o au pentru comportamentul elevilor);
6.) competența apreciativă (măsurarea corectă a rezultatelor obținute de elevi).
Ele sunt condiționate de aptitudinile pedagogice și de nivelul culturii profesionale ale cadrului didactic.Sub incidența lor, educatorul se poate caracteriza printr- un stil pedagogic, o manieră de lucru cu elevii, relativ constantă, repetabilă în funcție de personalitatea sa, de cultura, experiența acumulată, de situațiile pedagogice pe care le identifică și de modul în care se implică în ameliorarea lor. Stilul pedagogic nu se intemeiază pe o singură componentă, ci reprezintă interacțiunea dintre ele. Se disting astfel mai multe stiluri, în funcție de criteriile de clasificare folosite:
A.) 1.) cognitiv-creativ, deschis spre nou, spre inovatie; 2.) rutinier, închis, caracterizat prin refuzul inovațiilor;
B.) 1.) directiv, cu îndrumare riguroasă, pas cu pas; 2.) nondirectiv, care favorizează independența elevilor;
C.) 1.) autoritar, centrat pe institutor/ educator/ profesor; 2.) democratic, centrat pe elevi;
D.) 1.) centrat pe conținuturi; 2.) centrat pe capacități/ competențe; etc.
Calitățile unui educator, determinate de rolurile pe care le îndeplinește în activitatea educativă și impuse prin statutul său de cadru didactic, sunt numeroase, ca:
• empatia;
• echilibrul afectiv;
• raționalitatea;
• spiritul de dreptate;
• capacitatea de cunoaștere a elevilor;
• capacități organizatorice;
• capacități de conducere/ manageriale;
• capacități evaluative;
• capacități de a crea relații și situații pedagogice.

II. Autoritatea este cea mai importantă, fiind definitorie pentru comportamentul său.

Se spune, pe bună dreptate, că puterea este oferită, iar autoritatea se câștigă.


AUTORITATE= PERSOANĂ CARE SE IMPUNE PRIN PRESTIGIUL ȘI CUNOȘTINȚELE SALE (TERMEN DE DICȚIONAR).

„CALITATEA CEA MAI IMPORTANTĂ A UNUI EDUCATOR ESTE ACEEA CĂ TREBUIE SĂ FIE EL ÎNSUȘI O PERSOANĂ CARE ÎNVAȚĂ; DACĂ ȘI- A PIERDUT CAPACITATEA DE A ÎNVĂȚA, NU MAI ARE CE CĂUTA ÎN TOVĂRĂȘIA CELOR CARE ȘI- AU PĂSTRAT- O PE A LOR.” - H. OVERSTREET -.


PROPRIETĂȚILE AUTORITĂȚII
Semantic, autoritate desemnează prestigiul de care se bucură educatorul dat de cunoștințele și calitățile sale ca om. Logic, autoritate desemnează relația dintre trei termeni:

Profesor = Elev/ grup de elevi
][
Disciplina de studiu

Se pune întrebarea: „CÂND DASCĂLUL ESTE O AUTORITATE ?”, din care rezultă următoarele două întrebări:
1.) „CÂND TOT CEEA CE SPUNE ESTE ACCEPTAT CA ADEVĂRAT DE ELEVI?”
Răspunsul este parțial afirmativ pentru că există pericolul îndoctrinării.
2.) „CÂND ADOPTĂ DECIZII CARE COMPORTĂ SCHIMBĂRI NECESARE COGNITIVE ÎN COMPORTAMENTUL ELEVILOR.”
Este posibil ca elevul să nu admită ceea ce spune dascălul său, ceea ce poate duce la două tipuri de cauze:
a.) NU ESTE INTERESAT DE DISCIPLINA RESPECTIVĂ;
b.) NU REUȘEȘTE SĂ DECODIFICE MESAJUL UTILIZAT DE PROFESOR ÎN COMUNICARE,
CEEA CE DETERMINĂ AȘA- NUMITA „ BARIERĂ DE TEZAUR”, CARE APARE ÎN MOMENTUL ÎN CARE ELEVUL NU DEȚINE CUNOȘTINȚELE NECESARE ASIMILĂRII CELOR NOI. POATE APARE „ EFECTUL DE REZONANȚĂ”, CÂND INFORMAȚIA TRANSMISĂ NU RĂSPUNDE INTERESULUI SĂU, NU DETERMINĂ MOTIVAȚIA ȘI NU SE INTERIORIZEAZĂ.
Autoritatea educatorului are mai multe trăsături și anume: autoritatea nu este pentru sine, ci pentru alții; ceea ce determină urmatoarea implicație:
„ Nu te pronunța într-un domeniu pe care nu- l stăpânești.”- pentru că rezultatul este „ abuz de autoritate”.
* autoritatea este asimetrică, este distribuită inegal: unul sau altul nu dețin aceeași autoritate în același domeniu.
* nici un om nu este o autoritate pentru altul într- un domeniu; nu există autoritate absolută.
Există două tipuri de autoritate :
 epistemică (într- un anumit domeniu; se raportează la un anumit nivel de cunoștințe științifice);
 deontică (este autoritatea celui care conduce, realizează acțiunea educativă, emite directive și scopul acestora este executarea lor.) Directivele nu se identifică cu ordinul deoarece sunt întemeiate și li se relevă necesitatea. În general, putem vorbi despre:
 autoritate de statut, dată de însuși statutul individual; este conferită și, în oarecare măsură, este asociată cu puterea;
 autoritate carismatică, câștigată, cucerită, bazată pe datele personale.

III. Ce înseamnă să fi învățător/ institutor / profesor pentru învățământul primar?

CONSILIER
MEDIATOR
INDRUMATOR
ÎNVĂȚĂTOR/ INSTITUTOR/ PROFESOR
MANAGER
AUTORITATE 
CARISMATICĂ
NEGOCIATOR

IV. CRED ÎN PUTEREA EDUCAȚIEI, MODELATOAREA PERSONALITĂȚII,
IZVORUL ÎNȚELEPCIUNII ȘI AL CULTURII NEAMULUI OMENESC.
CRED ÎN TINE, COPILE, SIMBOL AL PURITĂȚII ȘI AL NAIVITĂȚII,
MESAGERUL TRADIȚIILOR STRĂMOȘEȘTI.

EXPLOREZ FĂRĂ ÎNCETARE, IAR LA CAPĂTUL EXPLORĂRILOR MELE
AJUNG ÎN PUNCTUL DE PORNIRE ȘI PARCĂ AȘ CUNOAȘTE LOCUL PENTRU
ÎNTÂIA OARĂ.
SUNT CEEA CE FAC ÎN MOD REPETAT, DE ACEEA MĂIESTRIA MEA NU ESTE UN ACT, CI O DEPRINDERE, CE TREBUIE SĂ DEVINĂ ARTĂ!
NU TOT CE INTENȚIONEZ REUȘESC SĂ SPUN, NU TOT CE SPUN SE ȘI AUDE; NU TOT CE SE AUDE SE ȘI INTELEGE.
SE ÎNȚELEGE ȘI CE NU SPUN, IAR CEEA CE SE ÎNȚELEGE NU DEPINDE DE MINE CE DEVINE,
MAI ALES CĂ LA SUPRAFAȚA PROIECȚIEI LIMBAJULUI, COMPORTAMENTELE MELE APAR CA ȘI CUM AR ÎNCERCA SĂ SPUNĂ CEVA.

AFLĂ CĂ SUFLETUL ESTE CEL CARE STĂ PE CAR, CORPUL ESTE CARUL,
INTELECTUL ESTE VIZITIUL, MINTEA ESTE FRÂUL.
SIMȚURILE SUNT CAII, OBIECTUL LOR ESTE DRUMUL.
SĂ COBORÂM DECI MINTEA ÎN SUFLET.

ȘI NU UITA TU, EDUCATORULE, CÂT DE IMPORTANT ESTE DEMERSUL TĂU!

,,O educație socială bine făcută poate întotdeauna să scoată dintr- un suflet, oricare ar fi el, partea folositoare pe care o căutase.”- MITCHEL-

,, Tot ce- i menit să fie desăvârșit e dus la capăt târziu.”
- SYRUS -
BIBLIOGRAFIE :

1. Ghidul programului de formare / informare a personalului didactic din invatamantul primar, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Bucuresti , 2003;
2. Alexandru Ion, Personalitate si vocatie, Editura Junimea, Iasi, 1982;
3. Barzea Cezar, Arta si stiinta educatiei, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1995;
4. Iucu Romita, Credite – Standarde: transferabilitate, alocare, certificare. Aplicatii pentru construirea programelor de formare, Buletinul Centrului National pentru Formarea Personalului din Invatamantul Preuniversitar, Nr. 2 / 2002;
5. Iucu Romita, Formarea initiala si continua a managerilor din invatamantul preuniversitar – aplicatii pentru procesul de formare a managerilor scolari, Omagiu profesorului Miron Ionescu. Studii si reflectii despre educatie, Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj - Napoca, 2003;
6. Iucu Romita, Instruirea scolara. Perspective teoretice si aplicative, Editura Polirom, Iasi, 2001;
7. Iucu Romita, Managementul clasei de elevi – gestionarea situatiilor de criza educationala, Editura Fundatiei Culturale Dimitrie Bolintineanu, Bucuresti, 1999;
8. Iucu Romita, Managementul si gestiunea clasei de elevi. Fundamente teoretico - metodologice, Editura Polirom, Iasi, 2000;
9. Iucu Romita, Panisoara Ion-Ovidiu, Formarea personalului didactic, Editura UMC, Bucuresti, 2000;
10. Iucu Romita, Formarea cadrelor didactice. Sisteme, politici, strategii, Editura Humanitas Educational, Bucuresti, 2004;
11. Paun Emil, Profesionalizarea carierei didactice. Standarde profesionale pentru profesia didactica,Consiliul National pentru Pregatirea Profesorilor, Bucuresti, 2002;
12. Potolea Dan (coordonator), Toma Steliana, Zlate Mielu, Cretu Tinca, Verza Emil, Iucu Romita, Tacea Firuta, Velea Simona, Bercu Nicoleta, Curriculum pentru filiera vocationala – profil pedagogic, Consiliul National pentru Curriculum, 2002.

Etichete:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire