duminică, 11 aprilie 2010

Argumente pentru o Lege a Educației Naționale în România

DE CE O LEGE A EDUCAŢIEI NAŢIONALE?

I. Acțiunile umane sunt de regulă plurimotivate. Motivele unei acțiuni alcătuiesc uneori un ghem complicat de condiționări interne și externe. Gama motivației umane, așa cum se știe, poate fi descrisă în suita de noțiuni: trebuințe, dorințe, impuls sau profesiune, intenție, scop, aspirație, ideal.
Experiența curentă ne îndeamnă să căutăm orice explicație pentru o faptă omenească, să ne întrebăm de ce întreprindem o acțiune. O asemenea întrebare privește motivul acțiunii, cauza sau determinarea acesteia. Nu rareori determinarea, argumentarea sau motivul acțiunii nu devin transparente nici pentru observatorul din exterior și nici pentru persoana care efectuează acea acțiune.
   Motivațiile psihologice și sociale alcătuiesc, de regulă, un labirint foarte complicat. Privind lucrurile sub unghi psihogenetic, avem șansa de a le surprinde în forme mai simple. Odată cu înaintarea în vârstă, cu acumularea și sistematizarea experienței, intervin tot mai multe verigi mijlocitoare, reacția comportamentală dobândind progresiv mai multă autonomie în raport cu stimulii externi.
  „Lumea internă”, amplificată atât de mult, îndeplinește o funcție de selecție, de amânare sau de suspendare a faptului extern de conduită, în funcție de semnificația atașată stimulilor. În acest sens, privind raportul de cauzalitate în sfera psihică, Hegel arată că viața spirituală nu este doar un canal prin care cauza s- ar propaga liniar, uniform și continuu, stingându- se apoi în efectul ei. Dimpotrivă, viața psihică transformă cauzele externe, modifică liniaritatea relației cauză- efect. Deși supus determinismului extern, omul devine sursa propriului comportament, cheia explicării acestuia; apare autodeterminarea. Vectorul motiv- scop constituie suportul acestei determinari.

„ Dacă nu ne folosim de ceea ce avem și nu căutăm ce nu avem, vom fi lipsiți de unele din pricina soartei, iar de altele din pricina noastră.” -PHILEMON-.


 Pornind de la ceea am specificat mai înainte, iată câteva dintre motivele care stau la baza acțiunii de realizare a unei noi legi educaționale:

,,• Pentru că Educaţia este proiectul public numărul 1 al României în următorii 20 de ani !
• Pentru că a treia transformare a Şcolii româneşti, după cea făcută de Spiru Haret în anii 1890 – 1900 şi după reforma din 1948-1950, nu a avut loc încă !
• Pentru că investiţia în Educaţie este profitabilă pe termen lung !
• Pentru că România trebuie să aibă un sistem de educaţie coerent, conectat la Uniunea 
Europeană !
• Pentru că avem nevoie de economie bazată pe cunoaștere !
• Pentru că avem nevoie de aducerea sistemului educațional în normalitate !
• Pentru că învățământul trebuie să fie un drept, un bun public și o responsabilitate publică!
• Pentru că avem nevoie de o adecvarea şcolii la piața muncii.
• Pentru că educaţia trebuie să fie a copiilor şi nu a politicienilor !
• Pentru că şcoala trebuie să fie şi poate fi plăcută !
• Pentru că şcoala trebuie să genereze competenţă !

PENTRU CĂ NU MAI PUTEM AŞTEPTA! DUPĂ 20 DE ANI AVEM NEVOIE
DE UN PAS INAINTE PENTRU MODERNIZAREA EDUCAȚIEI !"

Etichete:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire