miercuri, 16 iunie 2010

EXEMPLE DE BUNE PRACTICI - 2

            ISTORIE- CLASA a IV a

OBIECTIVE DE EVALUARE ŞI STRUCTURA TESTULUI DE EVALUARE SCRIS 
Autor: prof. Veronica Trandafir, inspector școlar al I.Ș.J., Buzău
 
PROBA SCRISĂ LA DISCIPLINA ISTORIE TREBUIE STRUCTURATĂ ASTFEL ÎNCÂT ELEVII DE CLASA a IV a SĂ DEMONSTREZE CAPACITATEA DE :

1. A defini termeni, noţiuni şi concepte istorice ;
2. A utiliza, în contexte noi, noţiuni istorice învăţate ;
3. A selecta şi a utiliza informaţii oferite de o sursă istorică, la prima vedere sau cunoscută;
4. A plasa în timp şi spaţiu evenimentele istorice ;
5. A interpreta din punct de vedere istoric relaţii de tip cauză- efect ;
6. A caracteriza o perioadă istorică în funcţie de anumite repere ;
7. A compara evenimente şi procese istorice, stabilind asemănări şi deosebiri.

PENTRU ATINGEREA ACESTOR OBIECTIVE DE EVALUARE, ESTE POSIBILĂ URMĂTOAREA STRUCTURĂ A TESTULUI DE EVALUARE :

I. Cunoaşterea unor evenimente, personalităţi, fenomene istorice :
  •  Itemi obiectivi : a) cu alegere duală; b) de tip pereche; c) cu alegere multiplă;
  •  Itemi semiobiectivi: a) cu răspuns scurt ;  b) de completare.
II. Selectarea și utilizarea unor informaţii istorice :
  • Itemi semiobiectivi : c) prin întrebări structurate pe baza unei surse istorice, la prima vedere sau cunoscută.
III. Definirea unor termeni / noţiuni / concepte istorice şi utilizarea acestora în contexte noi:
  • Să definească termeni / noţiuni / concepte istorice şi să construiască un enunţ cu fiecare, în corelare cu evenimente / procese din istoria poporului român.
IV. Interpretarea din punct de vedere istoric a unor relaţii de tip cauză – efect.
  • Menţionarea şi explicarea / argumentarea unor factori, cauze, prevederi, consecinţe ale aceluiaşi eveniment / proces istoric ;
V. Caracterizarea unor personalităţi, a unui proces istoric, a unor instituţii ;
  • Itemi subiectivi : a) rezolvarea de probleme (situaţii problemă) ; b) de tip eseu structurat / semistructurat (compunere/ eseu după un plan de idei); eseu liber        (nestructurat )
  • Proiectul ;
  • Portofoliul .
  Demersul didactic actual în predare- învăţare – evaluare la disciplina Istorie la clasa a IV a necesită:
  • Accent pe semnificaţia evenimentului;
  • Sublinierea perspectivelor multiple asupra faptelor prezentate;
  • Exprimarea unor opinii personale ale elevilor, emiterea de către aceştia a unor judecăţi de valoare asupra evenimentelor trecute;
  • Corelarea spaţiu– timp- mentalităţi– produse culturale ;
  • Expunerea evenimentelor/ faptelor istorice sub formă de povestire ;
  • Evidenţierea unor noi domenii de interes: femeile, copiii, viaţa cotidiană, tehnologiile, imaginea celuilalt;
  • Focalizarea pe individ- grup– comunitate;
  • Educaţia pentru valori şi atitudini;
  • Centrare pe solidaritate, toleranţa şi constante;
  • Accent pe elementele de cronologie, cultură şi civilizaţie, precum şi pe elemente de istorie locală;
  • Înţelegerea spaţiului şi timpului istoric, demonstrând interes pentru istorie.

PROBÃ/ TEST DE EVALUARE SEMESTRIALĂ ( SEMESTRUL I )

I. Încercuiţi litera corespunzătoare răspunsului corect :

1. Limba română are în majoritate cuvinte de origine:
a) germană;
b) greacă;
c) latină;
d) slavă;
2.Basarab I a murit în anul :
a) 1352;
b) 1415;
c) 1311;
d) 1500;
3. Ştefan cel Mare, domn al Moldovei, a luptat în 1475 împotriva otomanilor la :
a) Călugăreni;
b) Giurgiu;
c) Şelimbăr;
d) Vaslui;
4. În anul 1514, Gheorghe Doja a condus:
a) O revoluţie;
b) O răscoală;
c) O revoltă;
d) Un război.

II. Completaţi spaţiile libere din propoziţiile de mai jos cu informaţia corectă :

1. Strămoşii noştri au fost ………………şi…………………
2. Ca urmare a victoriei românilor, o parte din Dacia devine …………………
3. Bogdan a condus statul medieval numit ……………………….
4. Din cauza primejdiei otomane, Dobrogea revine in componenţa Ţarii Româneşti, în vremea domnitorului ……………………………..

III. Citiţi cu atenţie textul de mai jos :

,,…… Datori îi suntem ca un prieten unui prieten, cu toate ce-i sunt necesare fiindcă e un om străin şi duce lipsă de multe. Pământul însă ce l-a cerut bunăvoinţei noastre, nu i-l vom da niciodată, câtă vreme vom fi în viaţă.” = MENUMORUT =
Pornind de la acest text , răspundeţi următoarelor cerinţe :
1. Transcrieţi motivele pentru care orice prieten îi poate fi dator unui prieten ;
2. Numiţi însuşirile voievodului Menumorut desprinse din aceste cuvinte ;
3. Explicaţi scopul colonizării voievodatului Transilvaniei de către regii unguri.

IV. 1. Definiţi următoarele noţiuni istorice :
a) romanizare;
b) autonomie.
2. Utilizaţi fiecare noţiune istorică în cadrul câte unei propoziţii/ fraze, referindu-vă la un proces/ eveniment din istoria românilor .

V. a) Menţionaţi cel puţin 2 cauze ale răscoalei de la Bobâlna 
(1437)şi b)explicaţi urmările acesteia asupra evoluţiei ulterioare a Transilvaniei .

VI. Prezentaţi ,, Lupta pentru apărarea independenţei Moldovei în vremea lui Ştefan cel Mare”, având în vedere următoarele aspecte:

1. Pregătirile pentru apărarea independenţei ;
2. Descrierea cu cuvinte proprii a strălucitei bătălii de la Vaslui(Podul Înalt – 1475);
3. Enumerarea localităţilor în care au avut loc importante lupte pentru păstrarea independenţei Moldovei ;
4. Două consecinţe ale luptelor purtate de domnii Ţarilor Române în secolele al XIV lea şi al XV lea împotriva otomanilor .

Notă : Se consideră criterii de evaluare şi :

a) structurarea compoziţiei(introducere– cuprins– concluzii);
b) prezentarea în ordine cronologică a evenimentelor/ proceselor istorice;
c) utilizarea limbajului istoric.

BAREM DE CORECTARE ŞI NOTARE

CALIFICATIVE/ 
SUBIECTE:   I            II            III         IV              V         VI
   S               1,2,3,4   1,2,3,4     1,2       1a sau 1 b      -          -
                1,2,3,4    1,2,3,4     1,2,3    1a şi 1b, 2     a        1,2,3
 F.B.            1,2,3,4    1,2,3,4     1,2,3    1a și 1b, 2    a, b     1,2,3,4   

PROBĂ/ TEST DE EVALUARE SEMESTRIALĂ ( SEMESTRUL al II lea )

I. Încercuiţi litera corespunzătoare răspunsului corect :
1. Capul lui Mihai Viteazul se află la :
a) Mănăstirea Cozia;
b) Mănăstirea Dealu;
c) Mănăstirea Bistriţa;
d) Mănăstirea Putna.
2. Tudor Vladimirescu a ocârmuit ţara in primăvara anului:
a) 1821;
b) 1812;
c) 848;
d) 1877.
3. În anul 1859 s-a înfăptuit unirea :
a) Transilvaniei cu Moldova;
b) Transilvaniei cu Ţara Românească;
c) Moldovei cu Ţara Românească;
d) Dobrogei cu Ţara Românească.
4. Iuliu Maniu a condus :
a) Garda de fier ;
b) Partidul Naţional Liberal;
c) Partidul Naţional Ţărănesc;
d) Partidul Social Democrat.

II. Completaţi spaţiile libere din propoziţiile de mai jos cu informaţia corectă :
1. Numele prinţului străin proclamat principe în anul 1866 este ……………….
2. În urma participării la războiul din 1877 – 1878, România a devenit stat…….
3. Bătălia de la Mărăşeşti a avut loc în anul …………
4. Regele care a impus monarhia autoritară in anul 1938 se numeşte …………

III. Citiţi cu atenţie textul de mai jos :

,, Unirea [ …] izvorăşte din puterea de viaţă a poporului român, din vitejia soldaţilor noştri şi din voinţa hotărâtă a românilor de pretutindeni . " = ION I. BRĂTIANU=
Pornind de la textul dat , răspundeţi următoarelor cerinţe :
1. Transcrieţi care este izvorul unirii tuturor românilor ;
2. Precizaţi cu ce prilej ,când şi unde s-a recunoscut marea unire pe plan internaţional ;
3. Menţionaţi ce a însemnat marea unire pentru poporul român ;
4. Explicaţi ,, Noua epocă de reforme “ a României după marea unire.

IV. 1. Definiţi următoarele noţiuni istorice :
a) suveranitate ;
b) monarhie.
2. Utilizaţi fiecare noţiune istorică în cadrul unei propoziţii / fraze , referindu-vă la un proces / eveniment din istoria românilor.

V. a) Menţionaţi doi factori care au favorizat preluarea puterii politice în România de către comunişti şi b) două consecinţe ale instaurării regimului comunist.
 
VI. Prezentaţi ,, Al doilea război mondial, moment deosebit de greu pentru istoria României” , având în vedere :

1. Cauzele celui de-al război mondial ;
2. Izbucnirea războiului şi poziţia României;
3. Urmările declarării războiului pe plan intern şi obiectivele urmărite de armata Româna;
4. Două consecinţe ale acestui proces istoric .

Notă : Se consideră criterii de evaluare şi :

a) structurarea compoziţiei ( introducere-cuprins –concluzii );
b) prezentarea în ordine cronologică a evenimentelor/proceselor istorice ;
c) utilizarea limbajului istoric.

BAREM DE CORECTARE ŞI NOTARE


CALIFICATIVE/ 
SUBIECTE:   I            II            III         IV              V         VI
   S               1,2,3,4   1,2,3,4     1,2       1a sau 1 b      -          -
                1,2,3,4    1,2,3,4     1,2,3    1a şi 1b, 2     a        1,2,3
 F.B.           1,2,3,4    1,2,3,4     1,2,3    1a și 1b, 2    a, b     1,2,3,4   

PROBĂ/ TEST DE EVALUARE FINALĂ

I. Încercuiţi litera corespunzătoare răspunsului corect :

1. Stăpânirea română în Dacia a încetat în timpul împăratului :
a) Aurelian ;
b) Diocleţian;
c) Hadrian;
d) Traian.
2. Cronica notarului anonim al regelui ungar Bela al III lea îl aminteşte pe Gelu în :
a) Dobrogea ;
b) Moldova ;
c) Transilvania ;
d) Ţara Românească
3. Programul ,, Prinţipurilor noastre pentru reformarea patriei “ a fost redactat în 1848 la :
a) Blaj ;
b) Braşov;
c) Iaşi ;
d) Islaz ;
4. În anul 1877 :
a) S-a realizat unirea Principatelor ;
b) S-a instaurat dinastia străină în principate ;
c) S-a proclamat independenţa României ;
d) S-a înfăptuit marea unire.

II. Completaţi spaţiile libere din propoziţiile de mai jos cu informaţia corectă :

1. Ştefan cel Mare a venit la domnie în anul …………,cu sprijinul domnitorului …………………din ………………….
2. Răscoala din 1907 a izbucnit in satul ……………..din judeţul …………… la data de ………………..
3. Statele care au făcut parte din Antanta au fost ……………………. , iar cele care au făcut parte din Puterile Centrale au fost………………….
4. Pentru a-şi apăra hotarele şi suveranitatea, România a făcut parte din alianţele :
a).  …………….., creată în anul 1921 ;
b).  …………….., constituită în anul 1934.

III. Citiţi cu atenţie textul de mai jos :

,, Majestatea sa Sultanul promite să convoace imediat în fiecare din cele două provincii un divan ad- hoc (……..) . Aceste divanuri vor fi chemate să exprime dorinţele populaţiei privind organizarea definitivă a principatelor . " = TRATATUL DE PACE DE LA PARIS, 1856 =
Pornind de la textul dat, răspundeţi următoarelor cerinţe :
1. Numiţi cele două provincii româneşti în care s-au organizat adunări ad-hoc;
2. Transcrieţi scopul acestor divanuri ad-hoc;
3. Menţionaţi două hotărâri adoptate in divanurile ad-hoc;
4. Explicaţi motivul pentru care sultanul avea dreptul să ia hotărâri pentru Principatele Române.

IV. 1. Definiţi următoarele noţiuni istorice :
a) cronologie ;
b) bir ;
2. Utilizaţi fiecare noţiune istorică în cadrul unei propoziţii/ fraze, referindu-vă la un proces/ eveniment din istoria românilor.

V. Menţionaţi:
a.) doi factori care au favorizat unirea din 1918;
b.) două argumente prin care să susţineţi importanţa acestui proces istoric.

VI. Arată, într-o scrisoare imaginară, adresată unui prieten din altă ţara, că neamul din care te tragi a fost scut de apărare al pământului tău şi al Europei, având în vedere :

1. Selectarea anumitor informaţii istorice;
2. Descrierea anumitor evenimente, personalităţi, fenomene istorice;
3. Consecinţe ale acestui proces istoric.

Notă: Se consideră criterii de evaluare :

a) structurarea compoziţiei sub formă de scrisoare(introducere– cuprins– concluzii, formule caracteristice);
b) prezentarea in ordine cronologică a evenimentelor/ proceselor istorice;
c) dimensionarea compoziţiei(20– 25 rânduri).

BAREM DE CORECTARE ŞI NOTARE

CALIFICATIVE/ 
SUBIECTE: I             II             III          IV               V     VI
    S              1,2,3,4    1,2,3,4      1,2         1a sau 1 b     -       -
                1,2,3,4     1,2,3,4     1,2,3      1a şi 1b, 2     a      1,2
  F.B.           1,2,3,4     1,2,3,4     1,2,3,4   1a și 1b, 2     a,b   1,2,3    

Etichete:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire