vineri, 9 aprilie 2010

Cerc pedagogic semestrul al II lea - martie 2010

STUDIU DE CAZ
INVATATOARE Elena Posea si Florica Anton
Scoala cu Clasele I- VIII ,,Valeriu Sterian", Rm.Sarat, judetul Buzau

MOTTO :
,,Nevoile şcolare ale persoanelor cu deficienţe [...] cer o atenţie specială. Trebuie întreprinse măsuri pentru asigurarea accesului egal la educaţie fiecărei categorii de persoane deficiente, ca o parte integrantă a sistemului de învăţământ. “
Articolul 3 din ,, Declaraţia mondială asupra Educaţiei pentru toţi”
Prezentarea cazului
Copilul C. A. s-a născut la 28. 01. 1999, în localitatea Rm. Sărat. Este domiciliat pe Str.Păcii, Nr.x, în oraşul Rm. Sărat, jud.Buzău. Este fiul lui C.C. şi al E. L. Părinţii l-au înfiat la vîrsta de o lună, fără a-i cunoaşte părinţii adevăraţi şi nici condi-ţiile în care acesta a venit pe lume. În prezent aceştia sunt divorţaţi, fiecare întemeind o altă familie. Copilul locuieşte împreună cu bunicii din partea mamei adoptive: M.A.(67 ani ) şi M.M.(65 ani ), fiind crescut de aceştia de la vârsta de 2 ani. Elevul C.A. are probleme fizice, care au fost amelio-rate major în urma numeroaselor intervenţii chirurgicale la care a fost supus şi tulburări psihice grave. Din acest motiv întâmpină mari greutăţi în a face faţă cerinţelor şcolare.
1. INFORMATII DESPRE URMATOARELE DOMENII DE ACTIVITATE ALE ELEVULUI :
Cognitiv :
LIMBA ROMÂNĂ
- limbaj şi comunicare: vocabular sărac, posibilităţi de exprimare reduse, vorbire defectuoasă, rară, ezitantă, încetinită;
- nu are deprinderi de citit- scris, nu recunoaşte litere, nu citeşte , nu copiază, nu transcrie ;
- nu are auz fonematic şi deprinderi de natură analitico-sintetică ;
- formulează propoziţii cu dificultate, după imagini şi cu sprijin ;
- nu povesteşte, nu comunică sentimente, păreri, capacitatea de reproducere a mesajelor orale este foarte redusă.
MATEMATICĂ
- numără crescător 0-10 şi 0-20 cu sprijin acordat ;
- nu asociază numărul cu cifra corespunzătoare şi cu atât mai puţin cu mulţimea pe care o reprezintă ;
- nu cunoaşte sistemul poziţional de formare a numerelor ;
- nu are capacitatea de a opera cu numere in nici un fel ;
- nu cunoaşte bancnotele şi monedele, nu ştie unităţi de măsură, nu cunoaşte ceasul ;
- recunoaşte câteva figuri geometrice şi culorile.
Emoţional / comportamental
- elevul are o atitudine rezervată, nu dezvoltă relaţii interpersonale, achiziţiile cognitive, progresele au fost minime;
-nu se deplasează singur decât în incinta locuinţei ;
-nu comunică cu colegii ;
- nu este ancorat în realitate ;
- nu stabileşte relaţii temporale, nu plasează evenimente în timp sau derularea pe o perioadă de două-trei zile, nu cunoaşte perioadele unei zile ;nu este interesat de schimbările din jurul său, nu reţine cunoştinţe de natură ştiinţifică.
Fizic/senzorial
- elevul nu prezintă o coordonare şi o stabilitate a gesturilor şi mişcărilor sale corespunzătoare unei activităţi de învăţare eficientă, întâmpină dificultăţi în organizarea conduitelor şi structurilor perceptiv-motrice de spaţiu, lucru ce duce la imposibilitatea însuşirii citit-scrisului ;
- uneori are comportamente violente şi gesturi necontrolate ( se strâmbă, flutură mâinile).
Relaţii sociale :
- manifestările conştiente sunt foarte rare ;
- este retras, nu intră în relaţii cu alte persoane, fie copii sau adulţi ;
- comunică la nivel minim doar cu membrii familiei ;
- bunicii – în grija căruia se află – colaborează foarte bine cu şcoala, îl ingrijesc foarte bine şi sunt foarte ataşaţi de copil.
2. INFORMATII GENERALE
Familia manifestă o atitudine pozitivă faţă de activitatea şcolară, cere periodic informaţii despre evoluţia copilului şi este receptivă la sugestiile date de factorii educativi din şcoală.
DIAGNOSTIC : handicap motor şi psihic grav
Elevul nu a mai beneficiat de un program de intervenţie personalizat anterior, în nici un domeniu al dezvoltării sale.
3. INFORMATII EDUCATIONALE :
Evaluare iniţială : observaţia spontană şi dirijată, convorbirea individuală, fişa psihopedagogică
PUNCTE TARI:
Memorează, dar cu dificultate anumite conţinuturi ;
CAPACITĂŢI, COMPETENŢE, ABILITĂŢI, NEVOI:
• Coordonarea mişcărilor redusă
• Nu are abilităţi de natură tehnologică
• Nu reţine decât cu material concret, prin reluări permanente
• Nu comunică cu uşurinţă în propoziţii
• Pronunţă defectuos, auzul fonematic nu e format
• Nu asociază numerele cu cifrele
• Nu conştientizează noţiunea de număr natural
• Nu face calcule orale
• Memoria şi atenţia sunt foarte scăzute
• Imaginaţia lipseşte, fiind ancorat în realitate foarte rar
• Nu face corelaţii, lipsă de gândire logică
• Permanent are nevoie de sprijin
• Nu recunoaşte litere
• Nu reuşeşte să scrie – nu reuşeşte să-şi coordoneze mişcările
OBIECTIVE PE TERMEN LUNG :
• dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului oral
• dezvoltarea capacităţii de exprimare orală
• dezvoltarea capacităţii de a înţelege noţiunea de număr natural
• dezvoltarea abilităţilor de a utiliza instrumentele de scris
• dezvoltarea abilităţilor de relaţionare şi a comportamentelor emoţionaledezvoltarea unor competenţe ale intelectului (memorie, gândire logică etc)
OBIECTIVE PE TERMEN SCURT :
• să identifice un sunet în cadrul cuvântului
• să sesizeze corectitudinea unui enunţ oral
• să construiască enunţuri orale scurte pe baza unui suport vizual dat
• să pronunţe clar şi corect un mesaj
• să transmită oral mesaje scurte
• să manifeste cooperare în diferite situaţii de comunicare
• să identifice litere mari de tipar
• să numere conştient 0-10
• să asocieze numerele cu cifrele şi cu mulţimea corespunzătoare
MODALITATI DE INTERVENTIE:
• Discuţii cu consilierul psihopedagogic si cu logopedul, colaborarea permanenta cu aceştia pentru a gasi modalităţi cât mai eficiente de relaţionare cu copilul;
• Colaborarea stransă cu familia si comunicarea constanta a progreselor pe care le înregistrează copilul;
• Utilizarea unui ton calm, liniştit în relaţia cu el, oferirea de explicaţii suplimentare ori de câte ori este necesar;
• Desfăşurarea unor exerciţii suplimentare pentru dezvoltarea limbajului;
• Desfăşurarea unor exerciţii suplimentare pentru dezvoltarea gândirii si acordarea unui timp suplimentar pentru a răspunde;
• In ceea ce priveste memorarea, utilizarea unor imagini, obiecte concrete care au rolul de a uşura atat memorarea cât şi reactualizarea;
• Asigurarea suportului emoţional si sprijinirea copilului pentru îmbunătăţirea imaginii de sine;
• Cultivarea relaţiilor de ajutorare şi cooperare în ceea ce priveşte relaţiile cu ceilalţi copii;
• Antrenarea în jocuri şi roluri pe care să le indeplinească.

REZULTATE ŞI INTERPRETĂRI
Adaptarea strategiile didactice:
• metode: conversaţia, explicaţia, jocul didactic, demonstraţia, munca individuală;
• deţin mijloacele: plan cadru, programă adaptată, planificare personalizată, planşe, fişe de lucru, cd-uri interactive şi alte materiale;
• caracteristicile elevilului: pasiv, memorie de scurtă durată, slabă capacitate de concentrare, vocabular sărac, percepţie deficitară, gândire lacunară, capacitate de învăţare redusă, irascibil, necomunicativ, necooperant, cunoştinţe reduse, comportament neadecvat, instabilitate motrică şi afectivă, lipsă de iniţiativă, ritm lent.
• dificultăţi întâmpinate în adaptarea strategiilor didactice: dificultăţi de învăţare, de integrare, instabilitate afectivă şi motrică, neîndeplinirea temelor pentru acasă, lipsa de cooperare şi ajutor, lipsa interesului pentru asimilarea cunoştinţelor, neseriozitatea;
• activitatea şcolară se realizează: individual, funcţie de cunoştinţe şi caracteristici, folosind materiale concrete şi fişe de lucru, folosind recompensări frecvente,conform unui plan personalizat.
REZULTATE OBTINUTE :
• Progrese în dezvoltarea limbajului şi a gândirii;
• O mai bună integrare a copilului în cadrul grupului;
• Imbunătăţirea imaginii de sine;
• Stabilirea unor modalităţi eficiente în ceea ce priveşte relaţionarea cu copilul.
Trebuie urmărită în continuare activitatea copilului şi menţinută colaborarea cu logopedul, consilierul psihopedagogic si medicul pentru a-i urma paşii către succes şi pentru obţinerea rezultatelor scontate
CONCLUZII

“… în livadă ne place să avem copaci care rodesc mai devreme sau mai târziu [...] toate aceste roade sunt bune, nici unul nu este de aruncat. De ce să nu acceptăm în şcoli, minţi mai agere sau mai încete? De ce nu i-am ajuta? Pierdem timp dar câştigăm satisfacţie şi respect.... „

Etichete:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire