sâmbătă, 10 aprilie 2010

PROIECTUL P.R.P.Î.

PROIECTUL P.R.P.Î

,, Povestea care mă răsfață, poveste care mă învață”

TEMA PROIECTULUI :
,, EDUCAREA INTERESULUI ELEVILOR PENTRU LECTURĂ PRIN CITIT ŞI PENTRU CITIT”

INIŢIATORI PROIECT :

- prof. EVIDENŢIAT, gr. did. I- Traian Gh.Cristea;
- înv. gr. did. I – Vasilica Popescu, Şcoala cu Clasele I-VIII “Vasile Cristoforeanu”, Râmnicu Sărat;
- înv. gr. did.II - Luminiţa Răileanu, Şcoala cu Clasele I-VIII, Deduleşti, comuna Topliceni.

CONSILIERE PROIECT:
-prof. gr. did. I- Veronica Trandafir, Inspector şcolar pentru învăţământul primar, I.Ș.J., Buzău. 

ECHIPA DE PROIECT:

CORDONATOR DE PROIECT: înv. gr. did. I –Vasilica POPESCU, Şcoala cu Clasele I-VIII “Vasile Cristoforeanu”, Râmnicu Sărat

- prof. gr. did.I- Ioan Vasilescu, directorul Şcolii cu Cls. I- VIII “Vasile Cristoforeanu” , Râmnicu Sărat (mediatizare);
- înv. gr. did. I- Silvia Zainea, Georgeta Enache Munteanu, Şcoala cu Cls. I- VIII “Vasile Cristoforeanu”, Râmnicu Sărat;
- prof. gr. did. I- Valentina Bacşei, directorul Şcolii cu Cls. I- VIII Nr. 1, Râmnicu Sărat (mediatizare);
- inst. gr. did. I- Mirela Grigore, Constantina Stanciu, Şcoala cu Cls. I- VIII Nr. 1, Râmnicu Sărat;
- prof. gr. did. I- Florin Cristea, directorul Şcolii cu Cls. I- VIII Nr. 2, Râmnicu Sărat
(mediatizare);
- înv. gr. did. I- Aurica Şerban, Mariana Moinescu;
- prof. gr. did. I - Mirela Bulgariu, directorul Şcolii cu Cls. I- VIII Nr. 6, Râmnicu Sărat
(mediatizare);
- inst. gr. did. I- Irina Dragomir, Şcoala cu Cls. I- VIII Nr. 6, Râmnicu Sărat;
- prof. gr. did. I- Cristina Zahiu, director Şcoala cu Cls. I- VIII Cândeşti, comuna Verneşti;
- inst. gr. did. II-  Cristina Păun, Şcoala cu clasele I-VIII Cândeşti, comuna Verneşti;
- Eugen Cristea- directorul Editurii “STAR TIPP”- Slobozia (editare carte). 

Motto:

,, Carte frumoasă, cinste cui te-a scris,
Încet gândită, gingaş cumpănită;
Eşti ca o floare, anume înflorită
Mâinilor mele, care te-au deschis.”
- Tudor Arghezi -

Iniţiatorii proiectului, pe baza unei îndelungate experienţe la catedră (între 10 şi peste 40 de ani), pledează pentru luarea în considerare a următoarelor aspecte:

*în grădiniţă şi în ciclul primar se pun bazele dobândirii interesului copilului pentru lectură, pe calea introducerii lui în universul poveştilor;

*cooperarea şcolii cu familia are un efect benefic pentru cultivarea gustului lecturii;

*o poveste care conţine elemente din universul infantil şi împleteşte latura instructivă cu latura educativă delectează elevul (îl răsfaţă) şi, în acelaşi timp, îl educă (îl învaţă să se poarte şi să evite pericolele, îi lărgeşte orizontul cunoaşterii, îi dezvoltă imaginaţia şi vocabularul activ);

*recompunerea poveştii prin imagini, invitaţia şcolarilor de a le colora îi obişnuieşte pe de o parte să structureze corect o naraţiune, iar pe de altă parte dezvoltă imaginaţia şi gustul frumosului.

* Cele cinci poveşti cuprinse în proiect (tipărite individual şi etapizat) cuprind o varietate de întâmplări din care se desprind învăţăminte deosebit de folositoare pentru şcolari.

Astfel: 

- “Gărgăriţa buclucaşă” aduce în prim plan necesitatea educaţiei frumoase;
- “Chiţ-şoricelul născocitor” pledează pentru foloasele lecturii;
- “Grădina certăreţilor” îi educă pe copii în spiritul toleranţei, cooperării şi respectului reciproc;
- “Povestea bibilicii năpăstuite” evidenţiază adevărul că faptele rele nu rămân nepedepsite;
- “Ursuleţul neascultător” pune în evidenţă efectele negative ale comportării libertine.

DESCRIEREA PROIECTULUI:

Proiectul se structurează în trei părţi:

* PARTEA I
a) Experimentarea povestirii “Gărgăriţa buclucaşă” prin antrenarea şcolarilor la diferite clase, în funcţie de opţiunea membrilor echipei de proiect.
b) Consemnarea observaţiilor şi concluziilor;
c) Tipărirea povestirii. 

* PARTEA a II-a
a) Experimentarea povestirilor “Chiţ-şoricelul născocitor” şi “Ursuleţul neascultător” prin antrenarea şcolarilor din clasele pe care le stabileşte echipa de proiect;
b) Consemnarea observaţiilor şi a concluziilor;
c) Pe baza concluziilor desprinse în urma experimentării, se tipăresc povestirile.

* PARTEA a III-a
a) Experimentarea povestirilor “Grădina certăreţilor” şi “Povestea bibilicii năpăstuite” la clasele stabilite de echipa de proiect.
b) Consemnarea observaţiilor şi a concluziilor;
c) Tipărirea povestirilor.

SCOPUL PROIECTULUI:

Formarea şi dezvoltarea interesului şcolarilor pentru lectură, educarea gustului pentru cititul cărţilor potrivite cu vârsta lor.

OBIECTIVE GENERALE:

• Formarea dispoziţiilor afective propice actului lecturii;
• Implicarea şcolarilor în actul receptării prin citit a unui text narativ;
• Îmbogăţirea vocabularului elevilor;
• Educarea copiilor în spiritul binelui, respectului, adevărului, toleranţei;
• Dezvoltarea imaginaţiei şi a gândirii critice.

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:

Pentru elevi:
• să-şi formeze competenţe de lectură corectă, expresivă, fluentă;
• să simtă nevoia lecturii ca pe o trebuinţă esenţială a existenţei;
• să manifeste interes şi plăcere pentru cititul cărţilor beletristice;
• să argumenteze atitudinile pozitive şi negative ale personajelor;
• să înţeleagă şi să reţină cuvinte şi expresii menite să le nuanţeze vocabularul;
• să poată structura corect în episoade un text narativ;
• să coloreze inspirat imaginile ce urmează după fiecare poveste.

Pentru educatoare şi învăţători :
• să mute centrul de interes al copilului din sfera lecturii dezordonate în concretul citirii cărţilor beletristice cu conţinut formativ;
• să folosească metode şi procedee interactive în procesul lecturii;
• să cultive la elevi plăcerea citirii poveştilor şi a altor cărţi potrivite vârstei şi orizontului lor de aşteptare;
• să evalueze periodic eficienţa metodelor folosite pentru determinarea şcolarilor să citească;
• să colaboreze cu toţi factorii educaţionali şi cu familia pentru a motiva şcolarii să citească lecturile recomandate;
• să stimuleze permanent performanţele copiilor înregistrate în domeniul lecturii.

Pentru familie:
• să conştientizeze importanţa educaţiei copilului în spiritul lecturii cu caracter formativ;
• să îndrume permanent copiii în realizare lecturii pentru informare, formare şi delectare;
• să colaboreze activ şi eficient cu cadrul didactic în privinţa formării unei atitudini pozitive faţă de lectură;
• să ofere permanent un bun exemplu pentru copil, provocându-l la comentarii pe baza unor cărţi citite.

GRUP ŢINTĂ:
• copiii din grupa pregătitoare de la grădiniţă;
• şcolarii din clasele I-IV.

BENEFICIARI:
• Direcţi : copiii din grupa pregătitoare; şcolarii claselor I-IV şi învăţătorii;
• Indirecţi: familiile elevilor, alte cadre didactice.

TERMEN DE FINALIZARE: 15.IX.2010

MEDIATIZARE:                                             

• Grădiniţe;
• Clasele din ciclul primar ;
• Organisme metodice ale învăţătorilor ;
• Casa Corpului Didactic Buzău.

,, Nu există elevi buni și elevi slabi, ci elevi buni la lucruri diferite."

Etichete:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire