duminică, 10 octombrie 2010

RAPORT DE ACTIVITATE PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPECIAL- AN ŞCOLAR 2009-2010

RAPORT DE ACTIVITATE PENTRU
ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPECIAL

AN ŞCOLAR 2009-2010

Pe parcursul anului şcolar 2009- 2010, au fost efectuate în învăţământul special şi special integrat următoarele categorii de activităţi de îndrumare, control şi evaluare:
- participare la 13 inspecţii de tip RODIS;
- evaluarea cu precădere a punctului 1.9. - ,,Atitudinea elevilor faţă de educaţia pe care le-o furnizează unitatea şcolară” din MARODIS- în 6 dintre unităţile şcolare inspectate;
- coordonarea echipei de inspectori şi metodişti în cadrul Inspecţiei de tip Rodis de la Şcoala Specială de Arte şi Meserii Rm. Sărat, judeţul Buzău;
- efectuarea unui număr de 8 inspecţii tematice;
- realizarea unui număr de 45 inspecţii pentru obţinerea gradelor didactice (14 pentru definitivat, 26 pentru gradul didactic al II lea, 5 pentru gradul didactic I şi o echivalare, doctorat;
- au fost soluţionate în termen cinci petiţii ;
- coordonarea activităţii SNAC/ participare faza naţională a concursului de dans ,,Împreună pentru Viitor”;
- participarea la cercurile metodice desfăşurate în cadrul şcolilor speciale;
- activităţi de consultanţă;
- coordonarea proiectului RONDO;
- participarea în echipa de evaluare şi control a I.S.J. Prahova, ce a avut ca obiectiv activitatea de management a domnului Ioniţă Costică, în calitate de director al Centrului Şcolar Special Breaza;
- participarea la şedinţele Consiliilor de Administraţie ale I.S.J. Buzău;
- organizarea Olimpiadei Judeţene pentru discipline socio - umane;
- participare în echipa de organizare a Olimpiadei Naţionale pentru elevii cu deficienţe de vedere;
- susţinere de cursuri de formare în cadrul C.C.D. Buzău- Şcoala Incluzivă;
- participare la desfăşurarea examenelor naţionale şi la şedinţele publice de mişcare de personal, etc.
Concluzii:
În cadrul învăţământului special şi special integrat, activitatea s-a desfăşurat în condiţii optime, neexistând probleme deosebite de soluţionat, cu excepţia creşterii numărului de elevi cu CES integraţi în învăţământul de masă. Acest fapt, dublat de numărul redus de profesori itineranţi, a condus la o cerere ridicată de consultanţă din partea cadrelor didactice. În acest sens am reuşit, împreună cu CJRAE Buzău şi CCD Buzău, să oferim cadrelor didactice interesante un curs de formare continuă în problematica CES.
În cadrul activităţilor de predare-învăţare, dar şi a celor compensator –recuperatorii, se constată preocupări în vederea asigurării unui climat şcolar pozitiv şi stimulativ, sub raport cognitiv şi afectiv– motivaţional. O atenţie deosebită este acordată principiului didactic al accesibilizării conţinuturilor la ritmul şi particularităţile psiho- intelectuale ale elevilor. Cadrele didactice inspectate au dovedit o bună pregatire teoretică şi practică, fapt care le permite adaptarea conţinuturilor la nevoile elevilor, reuşind să comunice eficient cu aceştia, să împartă sarcina de învăţare în paşi mici de realizare şi să încurajeze astfel angajamentul şi concentrarea elevilor.
Inspecţiile de specialitate au evidenţiat la nivel conceptual–proiectiv respectarea Curriculumului Naţional pentru fiecare disciplină, planificările anuale şi semestriale fiind realizate în concordanţă cu acesta.
Metodologia didactică folosită respectă specificul abordării fiecărei discipline, în parte, dar şi categoriile de disabilităţi, precum şi particularităţile individuale ale resursei umane. Dintre cele mai utilizate metode de lucru putem enumera:
• explicaţia,
• analiza comparativă,
• reflecţia personală,
• studiul de caz,
• exerciţiul, etc.
Direcţiile de acţiune pentru anul 2009-2010, la disciplinele socio-umane, au fost:
• utilizarea într-o măsură mai mare a metodelor specifice învăţării active în vederea dezvoltării autonomiei personale şi a gândirii critice;
• valorificarea în cadrul activităţilor didactice a lecţiilor AEL.
Analiza punctului 1.9 din Inspecţia de tip Rodis evidenţiază, după opinia mea, două aspecte importante:
a. disponibilitatea elevilor pentru activităţi extraşcolare şi oferta neatractivă a şcolii în acest sens;
b. problematica frecvenţei este tratată superficial, nu există la nivelul şcolilor o analiză coerentă a acestui fapt, comisia de disciplină de cele mai multe ori se intruneşte pentru a da sancţiuni şi aproape niciodată pentru a găsi soluţii de ameliorare a acestei situaţii.





Inspector de specialiate,
Prof. RELU OLTEANU


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire